
Του Μακάριου Β. Λαζαρίδη
Βουλευτή Π.Ε. Καβάλας Νέας Δημοκρατίας
Προέδρου Ε.Μ.Ε. Οδικής Ασφάλειας της Βουλής
Προστασία των ανθρώπινων ζωών και αποτροπή οδικών ατυχημάτων.
Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα που καλείται να κερδίσει σήμερα η Πολιτεία.
Σε μια πραγματικά πολύ δύσκολη συγκυρία, η επιτυχημένη αντιμετώπιση του προβλήματος μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ενεργοποίηση του συνόλου των δυνάμεών μας για τη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας της χώρας.
Στο πλαίσιο αυτό κινήθηκε κατά τη διάρκεια της Α’ Συνόδου της Βουλής η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, στην οποία είχα την τιμή να προεδρεύσω με πρόταση του πρωθυπουργού και η οποία κατέληξε σε συγκεκριμένες προτάσεις μέσα από εκτενείς συζητήσεις που είχε με φορείς, οργανώσεις και θύματα τροχαίων.
Μείζονος σημασίας θεωρώ ότι είναι η επεξεργασία από την Επιτροπή μας του μακρόπνοου σχεδίου «Vision Zero» για την εξάλειψη των νεκρών σε οδικά ατυχήματα έως το 2050, μέσω της βελτίωσης των Δεικτών Επίδοσηç της οδικήç ασφάλειαç.
Αυτό το σχέδιο συμβάλλει στο συνολικό σχέδιο της Πολιτείας μέσα από την υλοποίηση της εθνικής επικοινωνιακής πολιτικής και με ορίζοντα 10 ετών. Κάτω από την ομπρέλα του, θα πραγματοποιηθεί ο σχεδιασμός και η υλοποίηση επικοινωνιακών καμπανιών ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για το ευρύ κοινό, καθώς και δράσεων ενημέρωσης και εκπαίδευσης ειδικών υπο-κοινών.
Μέσω αυτού, προτείνονται τα εξής βασικά, νέα μέτρα οδικής συμπεριφοράς:
- Ένταξη του µαθήµατος κυκλοφοριακής αγωγής σε όλεç τιç βαθµίδεç τηç εκπαίδευσης.
- Επιβράβευση των συνεπών οδηγών.
- Δηµιουργία ενόç ενιαίου Οργανισµού για την οδική ασφάλεια.
- Δια βίου εκπαίδευση και µάθηση των οδηγών.
- Ανάπτυξη συστήµατοç καταγραφήç χωρικών στοιχείων τροχαίων ατυχηµάτων (µέσω δηµιουργίας app).
- Εκ βάθρων αλλαγή του συστήµατοç εκπαίδευσηç των οδηγών και κατά συνέπεια του τρόπου χορήγησης των διπλωµάτων.
- Να είναι υποχρεωτική η πώληση τηç µηχανής µε κράνοç (όπωç δεν πωλείται αυτοκίνητο χωρίς ζώνη) µε µερική κρατική επιδότηση.
8. Να βγαίνει η µοτοσικλέτα από το κατάστηµα µαζί µε την πινακίδα, όπωç ακριβώç γίνεται µε το αυτοκίνητο, καθώç σύµφωνα µε τουç ειδικούς, η αντίθετη πρακτική δηµιουργεί άµεσα την αίσθηση τηç παραβατικότηταç.
9. Δηµιουργία ειδικού κωδικού στουç προϋπολογισµούç των Δήµων, έτσι ώστε τα χρήµατα που εισπράττονται από τιç κλήσεις εντόç των ορίων τουç να επιστρέφουν στιç τοπικέç κοινωνίεç µέσα από έργα οδικής ασφάλειαç (βελτίωση οδών, σήµανση, διαγράµµιση κ.λπ).
10. Παροχή ενός «moto safe pass» για τουç µοτοσικλετιστές, που θα τουç δίνεται η δυνατότητα να αγοράσουν εξοπλισµό ασφαλείαç, µε προδιαγραφέç, από εγκεκριµένα καταστήµατα.
11. Πρέπει να µπουν σαφή όρια για το πώς χρησιµοποιούνται, από ποιουç αλλά και πώç έχουν έρθει στη διάθεση του καθενόç τα ηλεκτρικά πατίνια.
12. Σύνδεση Τεχνητήç Νοηµοσύνης (Α.Ι.) µε την οδική ασφάλεια.
13. Τρόποι περιορισµού της χρήσηç κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησηç, πάντα µέσα στα όρια που επιτάσσει η κοινή λογική και ο σεβασµόç στα ανθρώπινα δικαιώµατα και στα προσωπικά δεδοµένα.
14. Σύνδεση YOUTH PASS µε µαθήµατα σε σχολές οδηγών (διερεύνηση δυνατότηταç αύξησηç του YOUTH PASS από 200 έως 300 ευρώ).
Αναμφίβολα τα τροχαία δυστυχήματα είναι μια πληγή για την κοινωνία μας, η οποία όμως μπορεί να επουλωθεί. Με τη σωστή εκπαίδευση, την πρόληψη, την αυστηρή τήρηση των κανόνων κυκλοφορίας, την υποστήριξη των θυμάτων και την ενίσχυση των υποδομών, μπορούμε να σώσουμε ζωές. Ας αναλάβουμε όλοι την ευθύνη που μας αναλογεί, δημιουργώντας έναν πιο ασφαλή και βιώσιμο τρόπο μετακίνησης του πληθυσμού.
Είναι χρέος μας απέναντι στην κοινωνία και πρωτίστως στις νέες γενιές.