Radio Neapolis 90.8 ΑΚΟΥΣΤΕ ΖΩΝΤΑΝΑ

Η τριλογία Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Αναρτήθηκε στις 12/08/2024

Η τριλογία Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, το Σάββατο 24 Αυγούστου στις 20.30 στο πλαίσιο του 67ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Μια εμβληματική παράσταση διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, ένα ανεπανάληπτο καλλιτεχνικό γεγονός, στην πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δάσκαλου με την πρώτη σκηνή της χώρας.

Για την Ορέστεια

Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του.

Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.

Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον Αγαμέμνονα και τις Χοηφόρους, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις Ευμενίδες. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Γνωρίζοντας ότι κάθε διαμάχη με τους θεούς είναι προδιαγεγραμμένη ήττα, εξεγείρονται και απειλούν την ευταξία της πόλης. Ο Ορέστης πρέπει να πληρώσει για να τιμωρηθεί όχι μόνο το έγκλημα, αλλά και η επανάληψή του, και να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της σύγκρουσης.

Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και τις Ερινύες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Ο λόγος της εισάγει τη δόλια πειθώ, το ψέμα και την παραπλάνηση στην πολιτική σφαίρα. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους. Φορώντας τα χαρακτηριστικά πορφυρά ενδύματα των μετοίκων, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και απομακρύνονται από τον πυρήνα της πόλης. Οδηγούνται στην αφάνεια, στη λήθη, στα έγκατα της γης. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλεται από τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς με τρόπο τέτοιο, ώστε αυτές οι ζωτικές δυνάμεις μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.

Οι Ερινύες συμβιβάζονται και αποδέχονται την κοινωνική θέση των μετοίκων, ωστόσο η εσωτερική δομή τους δεν αλλοιώνεται. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.

Σκηνοθετικό σημείωμα

Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.

Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα «περί τίνος πρόκειται», ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου.

Θεόδωρος Τερζόπουλος

Η Ορέστεια από το Εθνικό Θέατρο

Η Ορέστεια έχει παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο πέντε φορές μέχρι σήμερα: το 1954 και το 1959 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, το 1972 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, το 2001 σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου και το 2019 με την Ιώ Βουλγαράκη, τη Λίλλυ Μελεμέ και τη Γεωργία Μαυραγάνη, που σκηνοθέτησαν τα έργα Αγαμέμνων, Χοηφόροι και Ευμενίδες αντίστοιχα, στην πρώτη τους σκηνοθετική παρουσία στην Επίδαυρο.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Θεόδωρος Τερζόπουλος

Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος

Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης

Σύμβουλος δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο

Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή

Συνεργάτης σκηνογράφου: Σωκράτης Παπαδόπουλος

Συνεργάτιδα ενδυματολόγου: Παναγιώτα Κοκκορού

Συνεργάτης φωτιστή: Κωνσταντίνος Μπεθάνης

Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή

Παίζουν: Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/ Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας)

Xορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας, Giulio Germano Cervi

Βίντεο: Νίκος Πάστρας

Φωτογραφίες: JohannaWeber

«Ορέστεια»του Αισχύλου

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Σάββατο 24 Αυγούστου, ώρα 20.30

Διάρκεια: 200 λεπτά

Τιμές Εισιτηρίων: 20€ κανονικό εισιτήριο, 15€ μειωμένο για άνω των 65 ετών και 10€για σπουδαστές, φοιτητές, ανέργους και ΑΜΕΑ

Ηλεκτρονική Προπώληση: https://www.ticketservices.gr/event/national-theatre-oresteia/?lang=el

Λόγω της μεγάλης προσέλευσης θεατών που αναμένεται να παρακολουθήσουν την παράσταση, ενημερώνουμε ότι οι κάτοχοι προσκλήσεων του 67ου Φεστιβάλ Φιλίππων οφείλουν να ενημερώσουν για την έλευσή τους μια ημέρα πριν. Σημειώνεται ακόμα ότι θα επιτρέπεται η είσοδος αυστηρά και μόνο στους κατόχους και τον/την/τ@ συνοδό τους. Για το λόγο αυτό παρακαλούνται οι κάτοχοι να έχουν μαζί τους επίσημο έγγραφο ταυτοπροσωπίας.

Ευχαριστούμε για την κατανόηση.

Προπώληση

Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Αρχαίο Θεάτρου Φιλίππων από τις 18:30 το απόγευμα.

Κρηνίδες: Café «Προσκήνιο», Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, τηλ. 2510516090

Δράμα: «Americanino 30» Γ. Παπανδρέου 30, Τηλ. 2521058206

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΝΕΑ
Αναρτήθηκε 12 Απριλίου 2025 ΧΩΡΙΣ ΣΧΕΔΙΟ η ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΔΑΤΩΝ ΠΑΜ-Θ – ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΣΤΡΕΜΜΑΤΑ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ σε ΚΑΒΑΛΑ – ΞΑΝΘΗ Αναρτήθηκε 10 Απριλίου 2025 ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΙΛΙΠΠΩΝ, ΝΕΑΠΟΛΕΩΣ & ΘΑΣΟΥ – ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ & ΠΑΣΧΑ 2025 Αναρτήθηκε 10 Απριλίου 2025 Αλέξανδρος Ιωσηφίδης: Για την Περιφέρεια ΑΜΘ εχθρός του καλού είναι πάντα το καλύτερο Αναρτήθηκε 1 Απριλίου 2025 ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ του ΑΝΑΔΟΧΟΥ η μεταφορά του ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ στο ΦΙΛΙΠΠΟΣ Β’ – Σύσκεψη για τα μάτια του κόσμου; Αναρτήθηκε 1 Απριλίου 2025 ΚΑΒΑΛΑ – Οι “Γιατροί του Κόσμου” ενημέρωσαν μαθητές του 4ου και του 12ου Δημοτικού για τον εθελοντισμό και τη σωματική υγιεινή Αναρτήθηκε 1 Απριλίου 2025 ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ – Με άδεια χέρια γύρισε στην Καβάλα μετά από συνάντηση με τον Χρυσοχοίδη Αναρτήθηκε 1 Απριλίου 2025 ΚΑΒΑΛΑ – ΝΕΑ ΣΥΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΕΛΩΝΕΙΟΥ – Ως Υπουργός δεν έκανε τίποτα και χάριν εντυπωσιασμού παραβρέθηκε! Αναρτήθηκε 28 Μαρτίου 2025 Ο Δήμος Καβάλας στην τελική διάσκεψη GR-Energy. Ενεργειακή αναβάθμιση και βιώσιμη ανάπτυξη Αναρτήθηκε 28 Μαρτίου 2025 Μακάριος Λαζαρίδης: «Υλοποιούμε την υπόσχεση ότι οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική δικαιοσύνη πάνε χέρι-χέρι» Αναρτήθηκε 27 Μαρτίου 2025 Δήμος Καβάλας – Υπενθύμιση για τον καθαρισμό ακάλυπτων χώρων Αναρτήθηκε 27 Μαρτίου 2025 ΣΟΚ στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΠΟΛΗ – 59χρονη γυναίκα βρέθηκε κρεμασμένη από τα εγγόνια της Αναρτήθηκε 27 Μαρτίου 2025 ΚΑΒΑΛΑ – ΓΙΑΤΡΟΙ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ – Η δραστήρια Άννα Γιοβανιού μαζί με τον Σοροπτιμιστικό Αναρτήθηκε 16 Μαρτίου 2025 Α.Ο.ΚΑΒΑΛΑ – Νίκη που τον έφερε πάνω από τη γραμμή του υποβιβασμού Αναρτήθηκε 16 Μαρτίου 2025 ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ – Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η ημερίδα για τη βία των ανηλίκων και τη πρόληψη της Αναρτήθηκε 16 Μαρτίου 2025 ΚΟΜΟΤΗΝΗ – ΝΙΚΟΣ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ: «Αλλαγή μέσα στην κοινωνία ώστε να γίνουν πρωταγωνιστές οι απλοί άνθρωποι» Αναρτήθηκε 16 Μαρτίου 2025 ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ – ΑΝΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ – Έτσι κόπηκε ο Μακάριος Λαζαρίδης από Υφυπουργός Αναρτήθηκε 15 Μαρτίου 2025 Ο Σαμαρικός Θανάσης Μήττας σχολιάζει με τον δικό του τρόπο την έλλειψη Καβαλιωτών στην Κυβέρνηση Αναρτήθηκε 15 Μαρτίου 2025 SOS ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΑΜΥΓΔΑΛΕΩΝΑ – ΔΡΟΜΟΣ ΚΑΡΜΑΝΙΟΛΑ για Δράμα – «Πέρασαν τόσοι Υπουργοί αλλά χάνουμε ζωές» Αναρτήθηκε 3 Μαρτίου 2025 ΚΑΒΑΛΑ – Νεκρός βρέθηκε ο άνδρας από τη Λυδία που είχε χαθεί Αναρτήθηκε 2 Μαρτίου 2025 Καρναβαλική παρέλαση με χιλιάδες μασκαράδες στην Ξάνθη. Κέφι και χορός Αναρτήθηκε 2 Μαρτίου 2025 Ούτε λέξη για τα συλλαλητήρια για τα Τέμπη ο Καβαλιώτης Υπουργός στην κοπή της πίτας της ΔΕΕΠ ΝΔ Αναρτήθηκε 20 Φεβρουαρίου 2025 Κοπή πίτας της παράταξης «Σύγχρονος Δήμος» Αναρτήθηκε 20 Φεβρουαρίου 2025 Η Περιφέρεια ΑΜΘ συνεχίζει τις δράσεις της για την τουριστική προβολή του τόπου μας Αναρτήθηκε 20 Φεβρουαρίου 2025 ΚΑΒΑΛΑ – Σκότωσε σκυλο πυροβολώντας τον Αναρτήθηκε 20 Φεβρουαρίου 2025 Υπογράφηκε η Σύμβαση Μίσθωσης του κάμπινγκ Paradiso στην Ηρακλείτσα Αναρτήθηκε 19 Φεβρουαρίου 2025 Ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ Χριστόδουλος Τοψίδης στην παρουσίαση της ΟΧΕ «Ζώνης Οροσειράς Ροδόπης και Ποταμού Νέστου» Αναρτήθηκε 10 Φεβρουαρίου 2025 Με ενέργειες Βεργόπουλου, Μαρκόπουλος και Τοψίδης εφοδίασαν με απινιδωτή το Χορτοκόπι Αναρτήθηκε 10 Φεβρουαρίου 2025 Λιμάνι Κεραμωτής: 45χρονος μηχανικός πλοίου βρέθηκε νεκρός μέσα στην καμπίνα του Αναρτήθηκε 10 Φεβρουαρίου 2025 ΝΟΘΑΚ – Χειμερινό Πρωτάθλημα Κατηγοριών ΠΑΜΠΑΙΔΩΝ Α&Β, ΠΑΓΚΟΡΑΣΙΔΩΝ Α&Β Βορείου Ελλάδας με πολλές διακρίσεις και ρεκορ Αναρτήθηκε 10 Φεβρουαρίου 2025 ΚΑΒΑΛΑ – Κραυγή αγροτών προς τον Υπουργό – Πάλι εκτός αντιχαλαζικής προστασίας – Προς ματαίωση ο διαγωνισμός του ΕΛΓΑ Αναρτήθηκε 9 Φεβρουαρίου 2025 Δήμαρχος Καβάλας: Προς επίλυση από ΑΔΜΗΕ το πρόβλημα με τους όρους σύνδεσης του φωτοβολταϊκού στο Λιμνιά Αναρτήθηκε 3 Φεβρουαρίου 2025 Νεκρός εντοπίστηκε άνδρας στο διαμέρισμά του στην Καβάλα Αναρτήθηκε 3 Φεβρουαρίου 2025 Απεγκλωβισμός οδηγού μετά απο τροχαίο στο Κοκκινόχωμα Αναρτήθηκε 3 Φεβρουαρίου 2025 Καρναβάλι Ξάνθης 2025: Το επίσημο πρόγραμμα