Radio Neapolis 90.8 ΑΚΟΥΣΤΕ ΖΩΝΤΑΝΑ

Η τριλογία Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Αναρτήθηκε στις 12/08/2024

Η τριλογία Ορέστεια του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, το Σάββατο 24 Αυγούστου στις 20.30 στο πλαίσιο του 67ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

Μια εμβληματική παράσταση διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, ένα ανεπανάληπτο καλλιτεχνικό γεγονός, στην πρώτη συνεργασία του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δάσκαλου με την πρώτη σκηνή της χώρας.

Για την Ορέστεια

Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του.

Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.

Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον Αγαμέμνονα και τις Χοηφόρους, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις Ευμενίδες. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Γνωρίζοντας ότι κάθε διαμάχη με τους θεούς είναι προδιαγεγραμμένη ήττα, εξεγείρονται και απειλούν την ευταξία της πόλης. Ο Ορέστης πρέπει να πληρώσει για να τιμωρηθεί όχι μόνο το έγκλημα, αλλά και η επανάληψή του, και να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της σύγκρουσης.

Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και τις Ερινύες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Ο λόγος της εισάγει τη δόλια πειθώ, το ψέμα και την παραπλάνηση στην πολιτική σφαίρα. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους. Φορώντας τα χαρακτηριστικά πορφυρά ενδύματα των μετοίκων, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και απομακρύνονται από τον πυρήνα της πόλης. Οδηγούνται στην αφάνεια, στη λήθη, στα έγκατα της γης. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλεται από τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς με τρόπο τέτοιο, ώστε αυτές οι ζωτικές δυνάμεις μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.

Οι Ερινύες συμβιβάζονται και αποδέχονται την κοινωνική θέση των μετοίκων, ωστόσο η εσωτερική δομή τους δεν αλλοιώνεται. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.

Σκηνοθετικό σημείωμα

Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.

Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της Ορέστειας και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα «περί τίνος πρόκειται», ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου.

Θεόδωρος Τερζόπουλος

Η Ορέστεια από το Εθνικό Θέατρο

Η Ορέστεια έχει παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο πέντε φορές μέχρι σήμερα: το 1954 και το 1959 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, το 1972 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, το 2001 σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου και το 2019 με την Ιώ Βουλγαράκη, τη Λίλλυ Μελεμέ και τη Γεωργία Μαυραγάνη, που σκηνοθέτησαν τα έργα Αγαμέμνων, Χοηφόροι και Ευμενίδες αντίστοιχα, στην πρώτη τους σκηνοθετική παρουσία στην Επίδαυρο.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Θεόδωρος Τερζόπουλος

Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος

Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης

Σύμβουλος δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο

Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή

Συνεργάτης σκηνογράφου: Σωκράτης Παπαδόπουλος

Συνεργάτιδα ενδυματολόγου: Παναγιώτα Κοκκορού

Συνεργάτης φωτιστή: Κωνσταντίνος Μπεθάνης

Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή

Παίζουν: Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/ Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας)

Xορός: Μπάμπης Αλεφάντης, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας, Giulio Germano Cervi

Βίντεο: Νίκος Πάστρας

Φωτογραφίες: JohannaWeber

«Ορέστεια»του Αισχύλου

Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Σάββατο 24 Αυγούστου, ώρα 20.30

Διάρκεια: 200 λεπτά

Τιμές Εισιτηρίων: 20€ κανονικό εισιτήριο, 15€ μειωμένο για άνω των 65 ετών και 10€για σπουδαστές, φοιτητές, ανέργους και ΑΜΕΑ

Ηλεκτρονική Προπώληση: https://www.ticketservices.gr/event/national-theatre-oresteia/?lang=el

Λόγω της μεγάλης προσέλευσης θεατών που αναμένεται να παρακολουθήσουν την παράσταση, ενημερώνουμε ότι οι κάτοχοι προσκλήσεων του 67ου Φεστιβάλ Φιλίππων οφείλουν να ενημερώσουν για την έλευσή τους μια ημέρα πριν. Σημειώνεται ακόμα ότι θα επιτρέπεται η είσοδος αυστηρά και μόνο στους κατόχους και τον/την/τ@ συνοδό τους. Για το λόγο αυτό παρακαλούνται οι κάτοχοι να έχουν μαζί τους επίσημο έγγραφο ταυτοπροσωπίας.

Ευχαριστούμε για την κατανόηση.

Προπώληση

Καβάλα: Κέντρο πληροφόρησης επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρώην ΕΟΤ) Κεντρική Πλατεία, τηλ: 2510-620566, καθημερινά από τις 10:00 μέχρι τις 14:00 και από τις 18:00 μέχρι τις 21:00, ενώ την ημέρα της παράστασης θα γίνεται προπώληση στο ταμείο του Αρχαίο Θεάτρου Φιλίππων από τις 18:30 το απόγευμα.

Κρηνίδες: Café «Προσκήνιο», Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, τηλ. 2510516090

Δράμα: «Americanino 30» Γ. Παπανδρέου 30, Τηλ. 2521058206

ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΝΕΑ
Αναρτήθηκε 19 Νοεμβρίου 2024 Στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης χτυπάει η καρδιά του θεσμού των Περιφερειών Αναρτήθηκε 18 Νοεμβρίου 2024 ΚΑΒΑΛΑ – Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον κόμβο Χρυσοστόμου Σμύρνης και Βουλγαροκτόνου Αναρτήθηκε 18 Νοεμβρίου 2024 ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ – Ο Κυριάκος Σταυρίδης στην ευρεία σύσκεψη στη Θεσσαλονικη για θέματα πυροπροστασίας Αναρτήθηκε 18 Νοεμβρίου 2024 ΣΑΒΒΑΣ ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ – Υψώνει τοίχος κατά των συνενώσεων των ΔΕΥΑ … «δεν θα αφήσω τους πολίτες να πούνε το νερό νεράκι» Αναρτήθηκε 18 Νοεμβρίου 2024 Πήγε σαν τουρίστρια να φωτογραφηθεί στην PHILOXENIA η Δεληκάρη – Ούτε κουβέντα για τα προβλήματα της Θάσου Αναρτήθηκε 8 Νοεμβρίου 2024 Χρήστος Μέτιος: «Καλούμε τον Περιφερειάρχη Α.Μ.Θ., Χριστόδουλο Τοψίδη να εμφανιστεί και να δώσει ξεκάθαρες απαντήσεις» Αναρτήθηκε 1 Νοεμβρίου 2024 ΔΗΜΟΣ ΘΑΣΟΥ – Αδιαμφισβήτητη η αυξητική πορεία του τουρισμού στο νησί Αναρτήθηκε 1 Νοεμβρίου 2024 Σύλλογος Μικρασιατών Καβάλας – Δράση Δημιουργικής Γραφής, με θέμα, «Πες μου μια ιστορία» Αναρτήθηκε 1 Νοεμβρίου 2024 Παράταση της αντιπυρικής περιόδου σε Καβάλα και Θάσο Αναρτήθηκε 31 Οκτωβρίου 2024 Μακάριος Λαζαρίδης: «Ανοίγουμε το δρόμο για μια νέα εποχή περιβαλλοντικής υπευθυνότητας» Αναρτήθηκε 31 Οκτωβρίου 2024 Καταδίκες ανηλίκων για υπόθεση ομαδικής κακοποίησης στη δομή «Ασημακοπούλου» Αναρτήθηκε 30 Οκτωβρίου 2024 ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ – Ουσιαστικές παρεμβάσεις στην Δημοτική Ενότητα Φιλίππων Αναρτήθηκε 30 Οκτωβρίου 2024 Σειρά δράσεων τουριστικής προβολής από την Περιφέρεια Α.Μ.Θ. Αναρτήθηκε 30 Οκτωβρίου 2024 ΓΕΩΡΓΙΑΝΝΑ ΝΤΑΛΑΡΑ – ΕΚΘΕΣΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ – Πλημμύρισε από μαθητές η Μεγάλη Λέσχη Καβάλας Αναρτήθηκε 30 Οκτωβρίου 2024 ΚΑΒΑΛΑ – ΜΕΓΑΛΗ ΛΕΣΧΗ – ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ – Η Γεωργιάννα Νταλάρα με 30 έργα εκθέτει στην Καβάλα, προσκεκλημένη του «Τέχνης Φλόγα», με μήνυμα «Art Saves The Planet» Αναρτήθηκε 13 Οκτωβρίου 2024 ΚΑΒΑΛΑ -Τα κλεμμένα παπούτσια πρόδωσαν τον δράστη έξι κλοπών Αναρτήθηκε 13 Οκτωβρίου 2024 Η Καβάλα τίμησε τους ήρωες του Μακεδονικού αγώνα Αναρτήθηκε 12 Οκτωβρίου 2024 ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: «Να αποζημιωθούν οι παραγωγοί καλαμποκιού στα Τενάγη λόγω της φετινής καταστροφικής ξηρασίας» Αναρτήθηκε 12 Οκτωβρίου 2024 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗΣ – Με 32.240 Ευρώ ο Μανώλης Κελαηδάκης βρήκε στέγη στον Παναγιωτόπουλο Αναρτήθηκε 12 Οκτωβρίου 2024 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΜΘ – Σε πλήρη λειτουργία το γραφείο στις Βρυξέλλες με στόχο Ευρωπαϊκά προγράμματα Αναρτήθηκε 11 Οκτωβρίου 2024 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΜΘ – Ημερίδα/workshop με θέμα «Χρηματοδοτικά Εργαλεία του Αγροδιατροφικού Κλάδου» Αναρτήθηκε 11 Οκτωβρίου 2024 ΚOMOTHNH – Νεκρός εντοπίστηκε άνδρας στο κλειστό γυμναστήριο Αναρτήθηκε 4 Οκτωβρίου 2024 ΚΑΒΑΛΑ – Τραυματισμός σε τροχαίο εργαζόμενου στα απορριμματοφόρα Αναρτήθηκε 4 Οκτωβρίου 2024 Μακάριος Λαζαρίδης: «Λαός που ξεχνά την ιστορία του, είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει» Αναρτήθηκε 4 Οκτωβρίου 2024 ΔΗΜΟΣ ΚΑΒΑΛΑΣ – Έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στον Ζυγό Αναρτήθηκε 4 Οκτωβρίου 2024 Καμάρας: «Απ’ τις καλύτερες ομάδες στην Elite League η Ελευθερούπολη» Αναρτήθηκε 28 Σεπτεμβρίου 2024 Η Καβάλα υποδέχτηκε την θαυματουργή εικόνα της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος από την Ιερά Μονή Νικητών και του Ιερού Λειψάνου του Μεγάλου Βασιλείου Αναρτήθηκε 27 Σεπτεμβρίου 2024 Ο Θόδωρος Μουριάδης βράβευσε την παραολυμπιονίκη του ΤΑΕ ΚΒΟ ΝΤΟ, Χριστίνα Γκέντζου Αναρτήθηκε 27 Σεπτεμβρίου 2024 Τελετή έναρξης του 21ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Λυκείου Ελληνίδων στην Καβάλα Αναρτήθηκε 27 Σεπτεμβρίου 2024 Παρουσίαση του λευκώματος για τα 100 χρόνια της Μητρόπολης Φ.Ν.Θ. Αναρτήθηκε 26 Σεπτεμβρίου 2024 ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ: «Είκοσι έξι χρόνια μετά τον θάνατο του Εθνάρχη, Κωνσταντίνου Καραμανλή, τιμήσαμε τη μνήμη του» Αναρτήθηκε 26 Σεπτεμβρίου 2024 Ποινή 10 μηνών με αναστολή για τον τέως διοικητή του Νοσοκομείου Καβάλας Ντίνο Κλειτσιώτη Αναρτήθηκε 23 Σεπτεμβρίου 2024 ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΘΑΣΟΥ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΕΡΕΣΗΣ: «Μακαρία η οδός αγαπημένε μας Δήμαρχε ΛΕΥΤΕΡΗ ΜΕΡΕΣΗ!!!» Αναρτήθηκε 23 Σεπτεμβρίου 2024 Πάει για βαριά “καμπάνα” η ΑΕΛ: Πέντε προσαγωγές και μία σύλληψη στον αγώνα με την Καβάλα